„Sa rukama na dirkama prolazio sam sve faze života i mozak i mišići sve pamte!“
Cela priroda liči na jedan klavir, na kome su stvorenja u stvari dirke. Koje se god dirke čovek dotakne, čuje eho svoje duše – rekao je Nikolaj Velimirovič. „Pretpostavljam da je veliki mislilac poput Nikolaja Velimirovića zaista mogao da tako doživi klavir i apsolutno se slažem sa izjavom ali nisam siguran da ga svi mogu tako doživeti...“, kaže Stefan Đoković, doktorand klavira na beogradskom Fakultetu muzičkih umetnosti, tenor ali i modni dizajner koji sve više privlači svetsku pažnju. „Odnos prema klaviru je poseban odnos koji se gradi još od ranog detinjstva kada dete počne da se bavi sviranjem. Stvara se neraskidiva veza, to postaje deo vas, vaše svakodnevice. Sa rukama na dirkama prolazio sam sve faze života i mozak i mišići sve pamte. Pogotovo kada sednete za instrument na kome ste i ranije svirali. Kada počne nastup, stvara se mikrokosmos u kome smo publika i ja i zajedno istražujemo njegove beskrajne veličine.“
Stefan i ja smo kreirali ovu priču za VremeZa šetajući po beogradskom keju i posmatrajući arhitekturu Beograda kao poligon za našu kompoziciju o muzici, modi, životu, uspesima, ustajanjima. Da iskustvo nema veze sa godinama, svedoči ovaj mlad i uspešan multipotencijalista, vizionar koji spaja umetničke tendencije na udobne, zanimljive načine koje ljudi prosto zavole.
„Za mene je muzika deo života, način izražavanja, terapija, posao, drugi jezik, prva ljubav. Sve…“, kaže Stefan. Obrazovanje u muzici počeo je sa sedam godina i kao tenor i pijanista nastupao je u salama od Rusije, Slovačke, Češke, Velike Britanije, pa i u čuvenom Karnegi holu u Njujorku. Završava i magistarske studije opere u Gildhol školi u Londonu gde je po dobijanju stipendije 2014. završio osnovne studije solo pevanja. Osvajao je brojna takmičenja i nagrade kod nas i u svetu, a 2017. godine dobio je stipendiju za pohađanje IVAI u Njujorku i dobitnik je stipendije Vlade Srbije „Dositeja“ za izvrsnost tokom studija.
Na umetniku je da dopre do slušalaca tako da ga svi mogu razumeti
Stefanova dosadašnja izvođačka karijera uključuje rad sa orkestrom Mokranjac, orkestrom Antonina Dvoržaka, Beogradskom nacionalnom televizijskom i radio orkestrom, snimanje za Francusku nacionalnu televiziju i ruski Orfej, Radio Karlsbad, Radio Beograd. Nastupao je u Gala koncertu opere sa Peterom Dvorskiem i orkestrom Banska Bistrica, kao i na svom debiju u Karnegi hol 2016. godine.
Muzika je kosmički jezik. Kako si i kada shvatio da ga razumeš i osećaš?
To je nešto što je prirodno i što mislim da ne može da se nauči, ili ga razumete ili ne. A ogromno je blago i veoma posebno govoriti tim jezikom jer njega ne govore svi a na umetniku je da dopre do slušalaca tako da ga svi mogu razumeti.
Kako doživljavaš operu, svetske nastupe i scene? Možeš li nam preneti tu atmosferu?
Opera je za mene uvek bila obuhvatnija umetnost jer sadrži muziku, poeziju, slikarstvo/scenografiju, glumu, kostimografiju. Govori priču u celini. U tom transcedentalnom momentu izvođenja, vi ste izmeštena u neko drugo vreme i prostor i trudite se da verodostojno predstavite lik uz mnogo poštovanja.
Betovenu se pripisuje izjava: Muzika je otkriće veće od sve mudrosti i filozofije. Kako je ti doživljavaš?
Samim tim što je jedno od najranijih otkrića i sama iskonska potreba čoveka potvrđuje ovu izjavu. Pre instrumenta, pračovek je muzicirao glasom i udarima u sopstveno telo iz neobjašnjive potrebe da se izrazi muzikom, ne znajući šta je to što čini.
Koju kompoziciju najviše voliš da izvodiš i zašto?
To je Dolina Obermana kompozitora Franca Lista, deo je ciklusa Godine Hodocasca br 2 inspirisanim njegovim putovanjem kroz Švajcarska. Osećam posebnu povezanost sa tim delom i svaki put kada je sviram nešto se novo desi, pristup se pomalo promeni a osećam kao da je to moja muzička lična karta.
Koji kompozitor je za tebe bio ili jeste najvažniji?
To bi morao biti Sergej Rahmanjinov zbog čije muzike sam se konačno rešio da i ja krenem tim putem.
Klasična muzika i moda
Međutim, njegova želja za lepim odvela ga je i dalje od muzike i približila modi. U izradi haljina koje dizajnira koriste se najkvalitetniji materijali, najfinije svile, brokati sa vezom hiljadama ručno ušivenih kristala, perli i bisera. Na njegovim revijama pistom šetaju modeli praćeni muzikom iz opera Karmen, Aida, Julija, Ana Bolen, Madam Baterflaj, Kraljica noći, i one su pravi modni spektakl koji spaja klasičnu muziku i modu. Svoje kolekcija visoke mode prikazivao je na nedeljama mode u Dubaiju i Milanu i svaka od njih prihvatana je sa sve većim oduševljenjem publike, a u Dubaiju je dobio nagradu za najboljeg dizajnera visoke mode koju mu je tom prilikom uručio Šeik Al Ali.
Zašto je za kreativce moguć rad na više projekata i u više srodnih sfera?
Rekao bih da su zaista uspešni umetnici oduvek imali mnogo interesovanja i bili zapravo dosta uspešni u mnogo čemu samo je vremenski nemoguće svemu se posvetiti istom merom. Mene su uvek razne stvari privlačile od izvođačkih umetnosti muzike, glume, pa kompozicije, a onda vizuelne umetnosti kroz modu i kostimografiju do produkcije i režije. U nekima od njih sam bio samouk ali me to nije omelo da vredno radim i da postignem kvalitet i na tom polju.
Sve te borbe su me ojačale za dalje pobede
Kako ti kreiraš svoje vreme?
Volim da mislim da sam veoma dobro organizovan jer puno toga postižem ali zapravo mislim da to nije slučaj i da bih kroz bolju organizaciju i potrošnju vremena imao veliki benefit. Dosta kreacije ume da iscrpi, takođe i kontakti sa mnoštvom ljudi sa kojima nesebično delim energiju, tako da imam čitave blokove vremena koje možda ne koristim na najbolji mogući način jer sam prosto umoran.
Izvor snage i motivacije
Spot Stefana Đokovića za klasičnu numeru, Šopenovu „Revolucionarnu etidu“, je na YouTube za nepunih mesec dana po objavljivanju imao je više od milion pregleda.„Zadatak umetnosti je da prkosi negativnim događanjima u okviru kojih nastaje“, izjavio je tom prilikom Stefan za medije. Tako je i on sam prkosio najvećim izazovima, oboljenju koje ga je stavilo na test i probudilo u njemu još veću snagu. Iznenadna brza prognoza, operacija i novi život razvili su se kao na filmu i Stefan sada o tome govori sa dubinom i snagom onih koji poznaju težinu izbora i borbe za život.
Kako si pronašao snagu za najveće životne izazove?
Verujem da je ona bila u meni i da mi život nije da ništa što nisam moga da iznesem. A sve te borbe su me ojačale za dalje pobede. Telo pamti kao mišići i podsvest i svako saznanje da sam neke velike stvari prebrodio me uči da mogu to učiniti ponovo možda i lakše.
Kroz sva stvaranja, puteve i želje, do ostvarenja vizija, Stefana vodi ljubav prema životu, koja se tokom godina i situacija u kojima se našao samo povećala. „Takođe me jako inspirišu porodica i najbliži ljudi kao nepresušan izvor inspiracije i ljubavi!“, poručuje ovaj mladi umetnik. Sa rukama na dirkama, sa nogama na Zemlji i mislima među zvezdama, neka se ispletu nove priče i kreacije o kojima ćemo pričati i pisati.
Tekst i foto: Jasmina Stojanović